FacebookPixel

Foodservice messer

MESSEGUIDE til foodservice virksomheder

Messestand Case

3 enkle steps til at få succes med din messedeltagelse

I denne guide giver vi dig 3 digitale værktøjer, som hjælper dig til at få succes på næste messe. Der er nemlig flere ting du kan gøre – allerede inden messen – som sikrer dig et bedre resultat på og efter messen. Det bedste er, at det hele kan automatiseres, så du ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang du skal på messe.

Ved hjælp af digitale indsatser kan du automatisere en række aktiviteter, så du sikrer maksimalt udbytte af din messedeltagelse.

NYHEDSBREV Opening7

Lav en plan for indsamling af leads på messen

For det første skal du have en plan for, hvordan du indsamler informationer om de personer, der besøger din messestand. De er alle potentielle kunder (eller leads, som vi kalder dem i den digitale verden). Derfor skal du have en krog i dem.

Du skal have deres mailadresse, så du kan komme i kontakt med dem efter messen. Efter messen skal du nemlig sende dem e-mails, der giver dem værdi og gør det nemt for dem at vælge dig som leverandør. Det handler om at bygge videre på den relation du har startet op under messen.

Hvordan får du dem til at give dig deres e-mail adresse?

Du kan for eksempel lave en konkurrence, som de deltager i ved at afgive deres mailadresse. Du kan også tilbyde at sende dem smagsprøver eller andre giveaways, som giver mening i forhold til din forretning. Hovedsagen er, at du giver dem noget af værdi i bytte for deres mailadresse.

Kvalificér dine leads med E-mail Marketing

Når du får en mail fra en messegæst, skal du straks skrive den på din mailliste. Når dine leads bliver sat på din maillist modtager de nemlig straks en e-mail fra dig. En e-mail du har opsat inden messen og som bliver udsendt helt automatisk.

Denne mail kunne for eksempel lyde:

”Hej (Nanna)

Tusind tak for besøget på vores messestand.

Hvis du er i tvivl om noget, eller har spørgsmål omkring vores produkter, er du meget velkommen til at skrive tilbage på denne mail.

Vi vedhæfter vores katalog, så du har mulighed for at læse det i ro og mag.

Mange hilsner xx”


Du kan med fordel lave en serie af automatiserede e-mails, som din messegæst modtager over den kommende periode. E-mails som har til formål at inspirere, give værdi og modne modtageren, så din sælger kan kontakte et super aktuelt og varmt lead efter nogle uger.

Jo bedre en relation dit lead har til din virksomhed – jo nemmere er det for din sælger at få en aftale i hus.

NYHEDSBREV Opening8
NYHEDSBREV Opening9

Identificer varme leads med leadscoring

Inden messen opsætter du ikke kun automatiske e-mails, som skal sendes til alle dine messeleads. Du opsætter også leadscoring, så dine sælgere automatisk får en liste over de leads, der er varmest efter messen.

Hvordan?

Via dit e-mail system eller et tredjepartsværktøj kan du opsætte et såkaldt leadscoring-system, som fortæller dig hvornår dit lead er klar til at blive kontaktet. Dette kan gøres meget simpelt, eller det kan udfoldes i et avanceret system.

En simpel leadscoring kan eksempelvis være:

Et lead har åbnet en mail = 5 point
Et lead har klikket på en handlingsknap i en mail: 10 point
Et lead har besøgt din hjemmeside: 5 point
Et lead har åbnet dit katalog: 10 point

Når et lead har opnået en samlet score på fx 30 point, skal det kontaktes af en sælger. På denne måde kan dine sælgere kontakte leads, som allerede har udvist interesse i din virksomhed og dine produkter, hvilket betyder, at der er kortere vej til et salg.

God messe!

Det bedste ved disse digitale indsatser er, at når du har opsat det én gang, så kan du genbruge det igen og igen. Efter hver messe kan du evaluere din indsats og rette til – og så er du klar til næste messe.