Kompetence Content Marketing Opnå gode og langvarige relationer til dine kunder

Content Marketing er ikke nyt

Content Marketing har eksisteret i al den tid, virksomheder har erkendt vigtigheden af at hjælpe, informere og inspirere potentielle kunder – inden salget er en realitet. Det lyder lidt som en selvfølge, ikke? Det er det ikke.

I 1895 begyndte brandet John Deere at udgive magasiner, som havde til formål at hjælpe landmænd til at gøre deres bedrifter mere profitable, mens Michelin udgav The Michelin Guide – en rejseguide, der havde til formål at øge efterspørgslen på biler. Du kender med garanti også kogebogen fra Karolines Køkken med opskrifter på god sovs med fløde? Den havde til formål at sikre Karolines piskefløde en ”top of mind-placering”, hver gang husmødrene skrev ”piskefløde” på dosmersedlen.

Hvorfor virker Content Marketing?

Content Marketing virker, når indholdet er godt og relevant – altså det matcher din målgruppes behov og adfærd.

Du kender det sikkert fra dig selv: Når du bruger tid på at søge online, læse anbefalinger og tests eller spørge venner og kollegaer til råds, inden du træffer vigtige beslutninger.

Med Content Marketing kan du give dine kunder den viden og information, de har brug for, for at kunne træffe beslutningen om at gøre et køb eller sige ”ja tak” til din ydelse.

 

 

Pas på produktfælden! Skriv til din målgruppe Ingen salgsgas

Det sker, at virksomheder sender nyhedsbreve og deler indhold på Facebook, der udelukkende fokuserer på et produkt, dets tekniske egenskaber eller at ”farven er ny”.

Er det nu forbudt?

Nej – ikke hvis det gør en forskel for din modtager. Men der er risiko for, at det udelukkende er dig, der ser værdien i den slags kommunikation. Det er afgørende, at du prøver at sætte dig i din modtagers sted.

 

Skab indhold der er værdifuldt for målgruppen

Forestil dig at du sælger cykler til børn: Hvad har din målgruppe – altså forældrene – brug for at vide, når de er på jagt efter førstearvingens første cykel?

  • Er det at cyklens farve er en tone mørkere end modellen fra forrige kollektion? (ja, det er sat på spidsen).
  • Eller er det mere sandsynligt, at forældrene vil søge viden som: ”5 ting du skal vide, inden du køber en cykel til dit barn” eller ”Guide: hvilken størrelse cykel skal du vælge til dit barn?”

Del ud af din ekspertviden – fordi dét gør en forskel for din målgruppe. Det gælder i øvrigt uanset om du sælger smøremidler til landbrugsmaskiner, børnesko eller fødevarer til landets førende kantiner.

 

Hvilke medier er oplagt til Content Marketing?

Til forskel fra traditionel marketing tager Content Marketing afsæt i det man kalder “owned media”. Det kunne være en blog eller de sociale medier, hvor du udarbejder dit eget redaktionelle indhold og publicerer ved en given frekvens – præcis som du kender det fra magasinforlag. 

Om du skal have en blog, bruge de sociale medier eller sende nyhedsbreve ud (eller måske det hele?) – afhænger af din målgruppe. Brug tid på at lære din målgruppe at kende og sæt dig ind i deres adfærd, inden du beslutter dig for den ene fremfor den anden medieplatform.

Eller få vores hjælp til at komme godt i gang med Content Marketing – kontakt os nu.

 

 

 

Skal vi fortælle dine historier, så de sælger?

Kontaktchef

Niels Henrik Duevang

SEND EMAIL +45 28 19 33 36