Behovspyramiden
Hvad er Maslows behovspyramide, og hvordan bruges den i markedsføring?
Maslows behovspyramide er en psykologisk teori, udviklet af Abraham Maslow, som opdeler menneskelige behov i fem niveauer: Fysiske behov, Sikkerhed, Sociale behov, Påskønnelse, og Selvrealisering. Ifølge Maslow kan man først bevæge sig op i pyramiden, når de grundlæggende behov er dækket. Hvis de fysiske behov ikke er opfyldt, kan man ikke fokusere på næste niveau, såsom sikkerhed. Dog argumenteres der i dag for, at pyramiden i det senmoderne samfundkan vendes om, da mange i den vestlige verden ikke længere kæmper for at få opfyldt deres grundlæggende behov.
#OPENING Comment
Vi arbejder med mange forskellige målgrupper, og det er essentielt at forstå, at hver målgruppe har sin egen virkelighed og placering i behovspyramiden. Dette påvirker, hvordan vi tilpasser kommunikationen for at ramme målgruppen bedst muligt, i tæt samarbejde med vores kunder.
B
- Backend
- Barter
- Below-the-line
- Benchmarking
- Berettermodellen
- Bias
- Big data
- Blog
- Blue Ocean
- Bluesky
- Boston Matricen
- Brand identitet
- Brand value
- Brandguide
- Branding
- Briefing
- Brødtekst
- Budget
- Bulk
- Business-to-Business (B2B)
- Business-to-Consumer (B2C)
- Business-to-Human (B2H)
- Buzz marketing
- BuzzWord
- Bæredygtighedshjulet