STRATEGI OG BRANDING

KØDkollektivet - Ny spiller på foodservice

Case Atria 2022 1 Hero 1920X960
Grafik

UDFORDRINGEN Styrket position på foodservice

Hvordan positionerer man en helt ’ny’ spiller i kødkategorien på foodservice i en tid med klimavenlige menuer? Læs, hvordan OPENING har opbygget Atria Foods’ position på foodservice i en tid med grøn omstilling.

 

Kompetencer:

Go-to-market strategi, konceptudvikling, Art Direction, Digitalisering


OPGAVEN Retænke foodservice

Atria Foods har to kendte brands: 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter. De er begge stærke på detail. Men hvordan skulle Atria Foods starte op på foodservice? Hvad var den bedste forretningsmodel i 2020 og årene fremover? Kort fortalt handlede det om at se sig fri for alle de gamle foodservicedogmer, nytænke foodservice som forretningsmodel og forkorte vejen til målet.

Sammen med Atria Foodservice stillede vi os den ambitiøse opgave at retænke foodservice og kategorien ud fra en ny tid, hvor grøn omstilling på menuen er fremtiden.

Case Atria 2022 4 1920X800

METODEN Indsigt og positionering

Først havde vi brug for følgende indsigt fra målgruppen:

  • Hvordan er man som virksomhed den bedste foodservicepartner i 2020 og årene fremover?
  • Hvordan ønsker kunderne (indkøbs- og menuansvarlige) at modtage inspiration, viden, møder, kontakt og på hvilke medier?
  • Hvilken rolle kommer kød til at spille i måltider, og hvilke nye grønne råvarer skal kødet lege med på tallerkenen?

Det viste sig hurtigt, at Atria Foods skulle positionere sig nyopfunden fra start.


LØSNINGEN Nyt foodservice-ID

OPENING har skabt et foodservice-ID for Atria Foods. Med foodservice ID’et følger en klar strategi, der understøttes af en stærk kommunikationsplatform – KØDkollektivet.

KØDkollektivet er et koncept og inspirationsunivers med fokus på nye vaner i måden at arbejde med grønt og kød på. KØDkollektivet handler om at sætte 80/20-mad på menuen, hvor 80% af tallerkenen består af grøntsager, og 20% af tallerkenen består af kød.

Med KØDkollektivet er Atria Foodservice blevet fødevarebranchens nye dreng i charcuteri-klassen. Charcuteriet har fået en ny rolle, hvor KØDkollektivet er med til at gøre køkkenerne ”en tand grønnere”. Det handler om lidt, men godt kød. Ganske enkelt.

Lene

Vi er kommet godt i gang med vores markedsføring på foodservice, selvom det har været en hård opstart under corona. På hjemmesiden, SoMe og nyhedsbreve har vi allerede nu opnået flotte resultater.

OPENING har stor viden indenfor foodservice, og vi har fået god sparring og masser af indsigter, som vi bruger i vores arbejde. De er et professionelt bureau, som hele tiden har overblikket over timing af opgaver og KPI'er.  

OPENING har specialister indenfor alle områder og kan vejlede ud fra vores behov og med udgangspunkt i det budget, vi har.

Lene Staub Jensen
Product Manager, Atria Foodservice

RESULTATET Ny og stærk position

Atria Foodservice har fået en helt ny position i foodservice. KØDkollektivet og 80/20-tankegangen er et stærkt koncept, der har givet Atrias sælgere foden indenfor foodservice og gode dialoger med store kantinekæder.

OPENING har udviklet et bæredygtighedsprogram og måltidskoncept, hvor kødet er integreret. Se nogle af de grafiske og digitale løsninger vi har udviklet for KØDkollektivet nedenunder. 

Instagram

KØDkollektivet er på Instagram! I fællesskab har vi udviklet et inspirationsunivers primært med fokus på 80/20-måltider. Målgruppen er kantiner og Quick-Service-Restaurants (QSR). Tjek Instagramprofilen ud her

Case Atria 2022 9 960X480 (1)

OFFLINE MARKETING Design er en vigtig del af KØDkollektivets brand

GastroGuide

GastroGuiden er en lækker, visuel brochure, som sælgerne har med ud til bestående og potentielle kunder. Den indeholder bl.a. 80/20-tips og opskrifter til klimavenlige måltider med umamistærke produkter.

Case Atria 2022 4 1920X800

Annoncering og leadgenerering

Udover at inspirere på Instagram samler vi løbende leads ind, som vi bearbejder og modner i e-mail flows. Samtidig genererer vi trafik til KØDkollektivets website og produkter med konverteringsmålet outbound links til grossister, hvor produkterne kan købes.

Produktkatalog

Produktkataloget giver et overblik over Atria FS’s sortiment for 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter.

Case Atria 2022 5 1920X800

Messemateriale

Ud over fysiske kataloger og digitale universer, har OPENING også udviklet messemateriale for Kødkollektivet. Vi har haft stort fokus på at holde den røde tråd fra online til offline. Konceptet er med hele vejen rundt!

Case Atria 2022 6 1920X800

Skal vi også styrke din position på foodservice?

Kontaktdirektør

Anette Grothe

SEND EMAIL +45 50 60 93 60
Anette Professionel