Et velkomstflow kan være din supersælger

Blog Hero Billede (2) (2)

Velkomstflow skal være en del af din e-mail marketing strategi  


Har du opsat et velkomstflow som en del af din e-mail marketing strategi? Hvis ikke, så læs med her!


Velkomstflowet er en del af det, vi kalder ’fix the basics’, når det kommer til e-mail marketing. Det er en automation, hvor du byder nye læsere velkommen. Her introducerer du dem til din virksomhed.

 

Hvordan foregår det?

Et velkomstflow bliver som udgangspunkt lavet 1 gang, men kører ongoing – dvs. hver gang en subscriber tilmelder sig dit nyhedsbrev, kommer de ind i flowet. Flowet består typisk af 3-7 mails, alt efter mål eller behov. Man kan have flere velkomstflows, hvis man arbejder med forskellige målgrupper.

 

 

Derfor er velkomstflowet en supersælger

Du skal se et velkomstflow som en onboarding til din forretning – en introduktion til din virksomhed. Fordelen ved et velkomstflow er bl.a., at e-mail abonnenter er allermest engageret, når de lige har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev. Det er her, du kan få en høj åbnings- og klikrate.* Derfor har du mulighed for at opbygge en god relation til dine læsere fra start.

 

Opbyg et strategisk velkomstflow

Når du skal lave et velkomstflow, er det vigtigt, at du opbygger det ud fra dit mål. Hvad skal læseren gøre, for at du kan sige, at dit flow var en succes? Er målet at nudge læseren og føre vedkommende igennem tragten/funnel? Eller er målet, at læseren skal foretage det første køb? Planlægning af velkomstflow starter altid med dit mål.

 

 

Velkomstflow til e-commerce:

I e-commerce er målet i et velkomstflow typisk at nudge læseren til at foretage det første køb. Det kræver, at læseren først bliver introduceret til din virksomhed, men også, at du har et godt incitament, der kan skubbe dem i den rigtige retning.

Vi anbefaler, at du har en Lead Magnet, freebie, premium content – kært barn har mange navne. En Lead Magnet er noget, du giver i bytte for modtagerens e-mailadresse. Det er ikke interessant nok for læseren at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Der skal være en godbid. Det kan f.eks. være en rabatkode, guide, svaret på et populært spørgsmål eller andet.

 

Indholdet i et e-commerce velkomstflow

Vi anbefaler, at dine mails indeholder følgende budskaber:

  • Introducer dit brand og din brand story
  • Introducer dine produkter
  • Fortæl, hvad læseren kan forvente af jeres nyhedsbreve (What’s in it for me-princippet)
  • Fortæl om/vis de populære produkter
  • Brug gerne testimonials som social proof
  • Brug inspirerende videoer, der viser, hvordan dine produkter kan bruges. Hvis du f.eks. sælger gin, så vis dem en video af opskrifter til drinks med gin.

 


Rabatkoder er en god måde at få personer til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. 

 

Velkomstflow til B2B

I et velkomstflow til B2B vil opgaven ofte være at skabe en relation til læserene og varme dem op. Det kan f.eks. være, at dit mål er, at læserne skal opnå en bestemt leadscore, før de kan komme videre i din funnel-kommunikation.

Hvis du har et kompliceret produkt, der kræver meget overvejelse, og som du ikke nødvendigvis kan købe online, så ville det være en god idé at bruge velkomstflowet til at introducere din virksomhed – at fortælle, hvad I tilbyder og bearbejde tanker og indvendinger, som personen måtte have. Husk at fokusere på modtagerens behov i kommunikationen. Hvad er det modtageren er optaget af og hvordan kan dit produkt tappe ind og være løsningen?

Ligesom ved e-commerce anbefaler vi, at du har en Lead Magnet. Det kan f.eks. være en inspirerende case, guide, et white paper eller lignende.

 

Indholdet i et B2B velkomstflow:

  • Introducer dit brand og din brand story
  • Introducer dine produkter eller services
  • Fortæl, hvad læseren kan forvente af jeres nyhedsbreve (What’s in it for me-princippet)
  • Brug testimonials og inspirerende cases, der fortæller, hvordan andre har haft succes med dine produkter/services

 


Whitepaper er et godt eksempel på en lead-magnet. 

 

 

Skal vi kigge på din e-mail marketing strategi?

E-mail marketing som alt andet digital markedsføring handler om strategisk aktivering. Hvis du bruger din kanal strategisk, kan det blive en stærk salgsmaskine.

*Åbningsrate er en god indikator for, at dine e-mail abonnenter ’følger med’, hvis du kan se, at den er stabil over flere mails i et velkomstflow. Dog har IOS 15 har gjort det svært at måle åbningsrater, og størstedelen bruger Apple-telefoner. Derfor er åbningsrater ikke noget, du skal hæfte dig for meget ved.

Kontakt os, hvis du vil have forretning ud af din e-mail marketing

Kontaktchef

Niels Henrik Duevang

SEND EMAIL +45 28 19 33 36
nh_bw.jpg