Trendspotting Vi spotter det næste nye – så du står stærkere!

Top 5 trends du skal kende

Food-trendspotting handler om at forudse dét, vi alle spiser, drikker og taler om i fremtiden.

Trendspotting kan være med til at åbne nye døre og hjælpe til at opdage nye muligheder, som du kan udnytte i din markedsføring. Så stjæl al den viden og inspiration du kan – gør det til dit eget – og bliv klar til at tilbyde dét, din målgruppe efterspørger i morgen.

Når vi samarbejder med vores food-kunder, "synes" vi ingenting. Vi er et vidensbaseret reklamebureau, der gør benarbejdet, taler med din målgruppe og finder de knapper, du skal trykke på for at fange deres opmærksomhed og gøre en forskel.

Her får du vores bud på de største fem trends og tendenser, som du skal kende for at kunne nå fremtiden – før dine kunder.

Fremtiden er grøn Det skal du også være!

De grønne og bæredygtige løsninger er altoverskyggende nu og i fremtiden. Alle virksomheder og brancher kæmper for at forblive relevante og leve op til forbrugernes og samfundets høje krav til grøn adfærd og omtanke.

Så hvis du formår at fortælle dine kunder, hvordan din virksomhed og dine produkter passer ind i ”den grønne ligning”, så lytter de!

Få et overblik over tidens fem største trends her ...

TREND 1

Reduce, reuse, rethink

Der var en gang, hvor alt skulle være større med XL-udgaver af chips-poser, mere brus i sodavand og ”deals”, der gjorde det fordelagtigt at købe mere (end vi havde brug for).

Som en del af megatrenden bæredygtighed kommer nu modreaktionen og behovet for enklere og mere meningsfulde emballageløsninger. Det er tid til at reducere, fordi forbrugerne og vores jord kræver det.

Don’t recycle – reuse and rethink.

En af de store klima-syndere er vores brug af engangsservice, der alt for ofte ender i verdenshavene. Derfor ser vi flere eksempler på virksomheder, der gør op med vores ”køb og smid væk”-vaner: Starbucks har succesfuldt lanceret en reuse-kampagne mod brug af engangskrus, hvor kunderne belønnes med rabat på kaffe, hver gang de smider deres kop i opsamlingscontainere. Den britiske ”coffee cup circulator”-virksomhed CupClub gør op med restaurationsbranchens brug af to-go-kaffekopper og tilbyder en løsning med flergangskopper, som de opsamler, vasker og gør klar til at bruge igen. Transporten af kopperne sker naturligvis ved brug af cykelbude, der cykler rundt til virksomheder, kantiner, caféer osv. og samler ind.

Læs mere om konceptet Cupclub her.

TREND 2

Hyper-local

Hvis vi ikke transporterer fødevarer, hvor meget emballage kan vi så spare? I Tyskland samarbejder urban growers med butikker, caféer og restauranter om at producere, der hvor råvaren forbruges. Det reducerer spild, emballering og transport og smager helt fantastisk.

Se det svenske eksempel Plantagon her.

TREND 3

Ny købsadfærd

Vores købsadfærd er under forandring. Alt det kedelige købes online og det mere fornøjelige købes oftere lokalt. Convenience er den store vinder og nye kæder med færre kvadratmeter dukker op, hvor de sælger fødevarer som i en gammeldags købmandsbutik – bare i 2019+ udgaven, hvor der vejes af og forbrugerne kan se og dufte, hvad de køber.

Se det hollandske eksempel Stach-food her.

TREND 4

Mindre kød mere grønt

Climatarians – den nye målgruppe

Climatarians er ny stærk målgruppe, som tænker over, hvad de spiser, og hvordan det påvirker klimaet. Flere fødevareproducenter har forsøgt sig med plantebaserede alternativer til hakkekød og kylling, for at tilgodese målgruppen – men det såkaldte ”gostbeef” er ikke løsningen.

Climaterians vil have nye lækre grønne retter med smæk på smag, sundhed og samvittighed. Og hvis de skal have ’køderstatning’, skal det smage 100 % som ”the real thing”, de vil ikke nøjes. Og så skal brandet bag have et klimarigtigt budskab.

Se eksemplet Impossiblefoods.com her.

TREND 5

Noice

Stilhed og ”mig-tid” er det nye luksus og "den næste Iron man’. Flere besøger destinationer så langt væk, at der kun er natur og ingen Wi-fi. Flere hverdagslige stille-tilbud dukker op, hvor man kan købe sig til en times ro – uden forstyrrende smartphones og det klimaslid, som vores online tilstedeværelse forårsager.

OAS i Malmön tilbyder Offline Aside Silence after work. No alcohol, No chat. No cellphones. No computer. No watches.

Se eksemplet her Komtilloas.se

Vi skaber resultater for Danmarks førende fødevarevirksomheder

Er du klar til en grøn fremtid? Hør hvad vi kan gøre for dig!

Kontaktdirektør

Anette Grothe

SEND EMAIL +45 50 60 93 60