Foodservice

GUIDE: Sådan får du succes på Foodservice

NYHEDSBREV Opening3

Foodservice markedet vækster
– følger din omsætning med?

Foodservice-sektoren er i kraftig vækst. Der kommer flere hoteller, restauranter og caféer i Danmark.

Så hvordan sikrere du, at du får en bid af kagen?

Med den rette strategi sikrer du, at væksten afspejles i din omsætning.

Læs med her, så får du 5 gode råd til hvordan du får succes på foodservice.

Dit produkt skal passe til foodservice

Når du skal sælge til professionelle køkkener, er det vigtigt at dine produkter passer til foodservice. Mængderne er væsentlig større pr. køb end på detail. Tænk også dit produkt ind i den enkelte kanal: passer mit produkt bedst i HoReCa eller er det bedre til en kantine?

Du skal have en plan for hvordan du går ud i markedet

Når du er sikker på at du har de rette produkter, skal du udarbejde en go-to-market strategi. Det er vigtigt at du gør dig klart, hvilke kerneværdier din virksomhed og dit produkt har – hvad kan du tilbyde og til hvem? Du skal finde dit ”white spot” i markedet og gøre det til dit ”owned spot”.

Du skal tale foodservice sprog

Hver enkelt kanal har sit eget sprog og det er vigtigt for succesen, at du forstår det. Vi snakker tit om kokkesprog til HoReCa, hvor det ofte er ord som kokketeknik, nye tilberedningsmetoder, nyopfundne gamle produkter som iscenesættes i en ny kontekst. Det er forståelsen for køkkenernes virkelighed, der er med til at skabe salget. I kantiner er sproget andeledes. Her skal du vide hvilke emner, der optager dem. I øjeblikket er det store BUZZ word "bæredygtighed".

Tænk dit produkt ind i brugbare koncepter

Hvordan skal de enkelte kanaler så angribes og med hvad? Foodservice-segmentet elsker koncepter, hvor du tager dem i hånden og præsenterer et koncept, der har fit til menuen, buffeten, glasmontren, on-the-go. Det er gennem de stærke koncepter du vinder både grossisternes og indkøbernes hjerter. Gør det let for grossisternes sælgere at sælge netop dit produkt – gennem kanalspecifikke koncepter.

Du skal være synlig – både med dine sælgere og online

Meget få danske fødevarevirksomheder har direkte distribution til de enkelte kanaler. Størstedele af distributionen går gennem fødevaregrossister, der sælger og distribuerer dit produkt. Derfor er det vigtigt at du hele tiden har en krog i dine kunder – enten gennem kundebesøg eller ved hjælp af markedsføring som nyhedsbreve, blogs, SoMe osv. Det er vigtigt at udarbejde en strategi for hvordan du går til grossisterne og hvad du kan tilbyde dem. Vær synlig både som sælger og online – det skaber dit salg!