Alt hvad du skal vide om Facebooks nye ODAX-framework

OPENING Blog Herobillede

En mere optimal kampagneopsætning?

Facebook (Meta) har for vane at lave ændringer til deres Ads-Manager. Denne gang involverer det redesign af processer omkring måludvælgelse. De kalder opdateringen for: ODAX (Outcome-Driven Ad Experiences).

Denne opdatering er som altid subjekt for en lang og langsom udrulning, og derfor mængden af information vi kan give forholdsvis begrænset. Men der er noget information tilgængeligt, som kan være med til at give dig et overblik over det interessante mysterium - ODAX.

 

Hvad er Facebook Outcome-Driven Ad Experience?

ODAX (Outcome-driven Ad Experience) blev første gang teaset af Meta tilbage i december 2021, med det formål at guide annoncører til en mere optimal kampagneopsætning igennem en redesignet opsætningsproscess i Ads-Manager.

ODAX refererer derfor til en mere strømlinet proces, som vises i starten af kampagneopsætningsprocessen. De nuværende 11 kampagnemål, der er fordelt udover tre salgstragtstadier: Awareness, consideration og conversion, konsolideres til 6 kampagnemål – men mere om det senere.

Meta begyndte allerede kort efter annonceringen i december en gradvis introduktion, som i skrivende stund stadig er godt i gang.

Hvornår alle annoncører har adgang til dette nye setup er stadig uvist, men ifølge Meta er den forventede færdiggørelsesdato juni 2022.

Klide: Meta. De 6 nye kampagnemål i Ads-Manager.

 

 

Hvorfor skifter Meta til ODAX?

Ifølge Meta selv er annonceøkosystemet blevet mere fragmenteret, kompleks og generelt vanskeligt at bruge. De har observeret, at valget af målretning har været et stort smertepunkt, som har skabt forvirring blandt et stort antal af annoncører. Helt specifikt mener de ikke, at annoncører forstår hvilke mål de skal vælge, for at opnå deres ønskede resultat, under kampagneopsætningen.

Dette hænger sammen med, at der i dag ikke er en klar eller konsekvent taksonomi, der bestemmer, hvad et mål er, og hvilke funktioner hvert mål har.

Meta mener, at ændringerne mest komme til at påvirke annoncører, hvis kampagner har målsætningerne; konverteringer, beskeder og videovisninger.

 

Har Meta fjernet de gamle målretningsmuligheder?

Den største ændring er, at 11 kampagnemål er blevet til 6 (Kilde: Facebook).

Dog betyder ændringerne ikke, at de 5 andre mål forsvinder, så man mister mulighederne relateret til disse mål. Ganske enkelt betyder det, at alt det overflødige bliver fjernet.

Overblik: De forskellige kampagnetyper

  • Awareness: Brand Awareness, Reach, Video Views
  • Traffic: Traffic (uændret)
  • Engagement: Engagement, Video Views, Messages, Conversions
  • App Promotion: App Installs
  • Leads: Lead Generation, Messages, Conversions
  • Sales: Conversions, Catalog Sales, Store Traffic (ikke inkluderet)

 

Kilde: Meta.

 

Meta mener selv, at deres nuværende kampagnemålsætning har overflødige muligheder, der bruges til samme eller lignende formål. Disse fejljusteringer har været med til at øge annoncørforvirring og været medvirkende til suboptimale kampagneopsætninger.

De hurtige vil også bemærke, at Store traffic mangler i ODAX-opsætningen. Meta har dog annonceret, at de har til hensigt at inkludere målretningen i ODAX på et fremtidigt tidspunkt. Kører man Store traffic- kampagner vil ens Ads-Manager konto ikke overgå til ODAX i første omgang – formentligt først når Store traffic bliver implementeret i ODAX.

 

Hvordan kommer ODAX til at have effekt på eksisterende kampagner?

Skiftet til ODAX påvirker ikke eksisterende kampagner, da disse i stedet vil fortsætte med at levere normalt. Skal der derimod oprettes nye kampagner, skal en af de 6 nye, forenklede målretninger vælges.

Selvom ens Ads-Manager konto ikke er opgraderet til ODAX, er det vigtigt at blive fortrolig med den nye objektive udvælgelsesproces. Dette kan medvirke til, at fremtidige kampagner bliver mere vellykket, fordi man ved, hvordan de tidligere muligheder oversættes til de nye mål, og hvordan man tilpasser dem til virksomhedens ønskede resultater.

 

Opsummering

Selvom Meta ofte introducerer nye funktioner og optimeringer i Ads-Manager, repræsenterer ODAX en fundamental ændring, som ifølge Meta er en mere resultatbaseret Ads-Manager.

Med den nye reviderede liste er det nu muligt at tilpasse kampagnemålene med virksomhedens marketingmål, hvilket gør det nemmere at vælge det rigtige udgangspunkt, som kan skabe bedre resultater.

Den nye oprettelses proces er ikke kompliceret, men opsætningen vil tage lidt tilvænning - især hvis du vil målrette mod nogen af ​​de nyligt konsoliderede mål.

Vi holder os løbende opdateret på de nye ændringer.

Skulle du have spørgsmål til indholdet, så kontakt os endelig

Kontaktchef

Niels Henrik Duevang

SEND EMAIL +45 28 19 33 36
nh_bw.jpg