Food

Hvorfor rammer NPD, marketing og salg ikke Generation Grøn?

OKR Blogpost Hero 2480X775

Forstår du Generation Grøn?

Kampagner slår fejl, når vi ikke forstår vores målgrupper. Og nye generationer er aldrig så forudsigelige, som NPD, marketing og salg godt kunne tænke sig. Beslutningstagere i virksomheder er ofte ældre end Generation Grøn, og derfor kan det være en udfordring at forstå deres adfærd og købevaner. Det gør det svært at udvikle produkter/services og markedsføre sig til netop denne målgruppe.

For fremtidsorienterede salgs- og marketingfolk er det på tide at tænke på, hvordan man skal produktudvikle eller markedsføre sig i 2021. Vil du gerne skabe vækst og salg, skal du forstå deres adfærd og købevaner.

Læs med og bliv klogere på Generation Grøn!

 

Hvem er Generation Grøn?

Generation Grøn er den mest misforståede generation siden ungdomsoprøret, hvis du spørger dem selv. De er imellem 15 og 40 år – og de er generation Y (Millennials) og Z (Snowflakes).

 

Generation Y

 

Fakta om generation Y/Millennials:

  • I 2021 udgør de 1/5 af befolkningen: 1,5 millioner.
  • De udgør 25% af arbejdsstyrken, men 30% af forbrugerne.
  • De yngste er først i 20’erne, mens de ældste nærmer sig +40 år.
  • De er veluddannede og på vej i livet.
  • De interesserer sig for mad og drikke.
  • Der er høj diversitet i generationen og i deres adfærd, de har et
    andet måltidsmønster.
  • De er delvist digitalt indfødte med nye værdier og holdninger, som karakteriserer dem i deres adfærd.
  • 66% bruger deres mobil i butikken til at søge efter information om en vare, når de handler.
  • De er også kaldt climaterians, fordi hver tiende karakteriserer sig selv som flexitar med bestemte kødfrie dage af hensyn til klimaet.
  • De snacker hele dagen uden tre faste måltider.
  • De er enormt værdiorienterede ift. resten af befolkningen, og de mener det!
  • De skelner mellem personlig sundhed og jordens sundhed.
  • De er aktive, nysgerrige, sunde og eventyrlystne, men bekymrer sig som globale borgere.
  • De ønsker at forbruge mere bæredygtigt.
  • De køber dansk, grønt, i sæson, dyrevelfærd, lokalt og kvalitet før pris.
  • De ønsker minimal og/eller genanvendelig emballage.


Medievaner: Primært Facebook, sekundært Instagram og YouTube, Snapchat pga. livline til børn.

 

"/

 

Fakta om Generation Z/Snowflakes:

  • De er digitalt indfødte og always ON!
  • Globale og socialt tolerante.
  • De er verdens største forbrugergruppe i 2021.
  • De er ikke fan af de store brands.
  • De tænker bæredygtigt, og er i stigende grad flexitarer, vegetarer, veganere og nutrivore.
  • De er sandhedens generation, modsat Generation Y tror de ikke på ALT på SoMe, men er også paradoksale, for det de synes er GODT, må være GODT.
  • De stoler ikke på nogen, men har tillid til alle. Dvs. de tjekker alt, de ikke er enige i, men de er ikke kildekritiske på nettet.
  • De har en videregående uddannelse, er mere ambitiøse, og har høje forventninger til fx fødevarer og sig selv – forfremmelser efter et år, synes de er forventeligt.
  • Over halvdelen ser sig som selvstændige og ikke som ansatte.
  • De ser forældregenerationen som overforbrugere.
  • De er til deleøkonomi og er ansvarlige forbrugere. Det er cool at opføre sig ordentligt. Miljø, sundhed og jordens sundhed optager dem.
  • Over halvdelen bruger SoMe, når de tjekker nye produkter, og handler gerne online.

 

Medievaner: Instagram, de ’snapper’ hele tiden. De ser YouTube, og på Facebook snuser de mere rundt end de deler.

 

Hvordan skal du bruge denne viden?

Generation Grøn er de nye gæster og kunder i kantiner og HoReCa, men de bliver også de nye indkøbsansvarlige. De er holdningsstærke og stiller krav fx ift. klima og vores fælles fremtid. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du markedsfører dig overfor målgruppen.

Brug denne viden som en slags tjekliste. Tag et kig på jeres produkter og branding.

  • Hvilken tilstedeværelse har dit brand online?
  • Er der nogle spændende historier, du kan fortælle om bæredygtighed.
  • Hvad gør I i jeres virksomhed for at leve op til forventningerne til miljøvenlig emballage?
  • Har I relevant produktinfo på jeres hjemmeside, nu hvor I ved, at de søger information online om varer, de er interesserede i?

 

Jo bedre, du kender dine målgrupper, jo bedre kan du produktudvikle, sortere dit bestående sortiment og markedsføre dig, så de vælger dit brand og ikke konkurrenten.

Kontakt os

Klar til at skabe vækst og salg på foodservice?

Nørrebrogade 24A

7100 Vejle

DK - Danmark