Foodservice Trends 2023

Hvad kommer til at trende på foodservice i 2023?

2400X10002

Skrinkflation, beige comfort og Phygital Food. Dette er blot nogle af de tendenser som kan eller vil blive set på foodservice i 2023. Inflationen har for alvor fundet sit indpas og det er begyndt at kunne mærkes ude i køkkenerne.

Som Danmarks nok stærkeste foodservicebureau er vi løbende ude og ’hakke løg’ med vores kunder. For fremtidens foodtrends kan ikke Googles. I samarbejde med nogle af de dygtigste trendforskere i Storbritanien og USA, giver vi hvert år vores bud på, hvad der kommer til at trende på foodservice. Læs her bud på, hvad der kommer til at fylde på foodservice, af vores strategiske Trendspotter, Anette Grothe.

 

Trend 1: Phygital Food

Foodservice bliver mere og mere digitalt. Det eneste vi ikke kan online er at spise, smage og dufte. Men vi tager det bedste fra online og kombinerer det med fysiske oplevelser og skaber gnidningsfrie kunderejser. Vi ser flere og flere pop-ups og virtuelle restauranter. Bl.a. Mr. Beast Burger, som startede ud som en virtuel restaurant, men nu har etableret sig som en fysisk restaurant i New Jersey, USA. I takt med den digitale udvikling har platforme som Instagram og TikTok virkelig fået en betydningsrolle på foodservice i form af inspirerende opskrifter og sjove hacks. 78% forventer faktisk, at brands på foodservice er digitale i form af sociale medier, nyhedsbreve, shops m.m. Så arbejder du med opskrift- eller produktudvikling, så er der meget inspiration at hente. 

 

Trends 2: Minimise meals

Begrebet skrinkflation opstod for første tilbage i 2009 og med nutidens krisetider er det vendt tilbage. Når inflationen raser, bliver basisvarer dyrere og det kompenserer leverandørerne med prisstigninger. Ud over inflation findes også deres onde fætre Skimpflation og Shrinkflation. Med skimpflation kan prisen være konstant - men kvaliteten af ​​produkterne falder. Det kan også være en forringelse af den forventede service eller længere leveringstider. På restauranter kan Skimpflation ses tage form som enklere ingredienser i køkkenet og noget af servicen bliver skubbet ind på gæsten, fx selv hente maden ved disken. Vi ser flere og flere små tallerkener, små retter og dele mad. Alt sammen i mindre mængder, men til samme pris. I stedet er der fokus på højere kvalitet i råvarerne frem for store mængder. Proteinerne reduceres og erstattes af mere grønt. Et eksempel er Hackney Church Brew and Co i London, som har forfinet Small-Plates trenden og alle retter smager himmelsk. Dertil har de nye kokke på hver måned til at skabe nye Small-Plates retter.

 

Trends 3: Basic Beige Food  

Enkelthed. Beige. Komfort. Når budgettet er stramt rammes vi på vores madvaner. Det enkle med beige råvarer uden dikkedarer kommer til at hitte i 2023. Prisbillige og nemme retter som grød, sandwichs og toast kommer til at fylde meget, da det er lige til at variere fra snacks til simple, men smagfulde retter. Det traditionelle opdateres med et kokke-twist. F.eks. lasagne med en umami makeover i form af miso, toast eller artiskokker med sauce.

Selvom budgetterne er skåret ind er vi ikke klar til at give afkald på den fornøjelse mad giver os. Vi går tilbage til de gamle kendte opskrifter og retter både derhjemme - men også når vi spiser ude. Bl.a. i USA, hvor de tidligere velkendte ‘Delicatessens' var ved at forsvinde, åbner nu nye Dellis i en version som som skaber hype i New York. The USA Brooklyn Delicatessen er et godt eksempel på den nye trend, hvor de tilbyder lækre to-go retter - mere simpelt med vægten lagt på velsmag.


Kunne du tænke dig at høre mere om hvad der trender på Foodservice i 2023?

Kontaktdirektør

Anette Grothe

SEND EMAIL +45 50 60 93 60
Anette Professionel