FacebookPixel

Instagram

GUIDE

Sådan kommer du i gang på Instagram

NYHEDSBREV Opening4

Følg disse 4 steps Så er du i gang!

Denne guide har til formål at hjælpe dig, som foodservicevirksomhed, med at komme i gang med at bruge Instagram som salgsværktøj. Følg vores 4 nemme steps og så er du i gang!

Lad os først slå én ting fast.

Instagram er en yderst relevant markedsføringskanal – også for en foodservicevirksomhed. Det er Arla KO´linarisk et strålende eksempel på.

På Instagram kan du kommunikere med alle de samme indkøbsansvarlige, som du møder i køkkenerne. Vi ved fra mange analyser, at inspiration også søges i fritiden og her har Instagram høj relevans.

Instagram er et visuelt medie der består af inspirerende billeder – og hvad tænder dine kunder på? Lækre madbilleder med inspirerende, relevante Foodservice tekster.

Klar, parat, INSTAGRAM!

STEP 1 Få styr på formålet

Inden du går i gang med Instagram bør du få styr på:

  • Hvad er dit formål med at være til stede på Instagram?
  • Hvem er din målgruppe? (Hvem taler du til?)
  • Hvordan vil du kommunikere til din målgruppe?

Som professionel foodservicevirksomhed skal du have en klar strategi med din tilstedeværelse på Instagram, så du ikke spilder dyrebare ressourcer.

Dit overordnede formål med al markedsføring er naturligvis at skabe salg. Men før du kan skabe mere salg, skal du opbygge kendskab, relationer og opnå anerkendelse blandt målgruppen.

Du skal derfor betragte instagram som første led i kunderejsen. Det er her du skal starte relationen med nye potentielle kunder.
Du kan derfor betragte din instagram profil som dit butiksvindue, hvor du skal inspirere dine besøgende og følgere til at få præferencer for dine produkter.

STEP 2 Opbyg kritisk masse

Når du har gjort dig overstående overvejelser er du klar til at oprette din virksomhedsprofil og komme i gang.

Vi anbefaler, at du starter med at opbygge en kritisk masse på profilen. Du skal sørge for, at der er relevant indhold på din profil, inden du går i gang. Udarbejd 9 posts til din profil – det svarer til en fuld væg på mobilen. 

STEP 3 Hav en plan for dine billeder og hashtags

Det er vigtigt – og altafgørende for din Instagramkanals succes – at du kun bruger indbydende og ”insta-venlige” billeder. Sørg for at lys, vinkel og komposition er visuelt tiltalende, og vælg så et passende billedfilter, som du bruger HVER gang. På denne måde får du skabt en visuel rød tråd i dit indhold.

Hashtags er vigtige!

Det er hashtags der gør, at brugerne kan finde dit indhold. Lav en liste over relevante hashtags, som du bruger hver gang. Ikke for mange – kun de mest relevante. Vælg hashtags der er relevante for din branche, vælg dine egne hashtags (fx virksomhedsnavn) og vælg nogle unikke hashtags.

STEP 4 Invester tid og budget

For at få succes med din Instagramkanal er det nødvendigt at investerer både tid og budget. Her vil vi gerne understrege, at det ikke er nok kun at udarbejde godt indhold. Du kan lægge nok så mange timer i at udvikle indhold, dele, følge og kommentere, men uden et annoncebudget, kommer du ikke ud over rampen. I hvert fald er vejen meget lang og stejl.

Læg et ambitiøst annoncebudget og sørg for at målrette din annoncering til den helt rette målgruppe. Annoncetrykket vil altid være størst i starten, hvor du skal opbygge din følgerskare fra bunden. Derefter finder du et moderat niveau, så du sikrer kontinuerlig trafik på kanalen.

Happy Instagramming!

Skal vi hjælpe dig med at komme i gang på Instagram?

Administrerende direktør

Stephan Pors Knudsen

SEND EMAIL +45 29 92 47 04
_MG_6933_edit_B&W.jpg