E-mail Marketing

Arbejd strategisk med email marketing

Some Landingpage 1920X680px8

E-mail Marketing er IKKE lig med nyhedsbreve

Sender du kun ugentlige eller månedlige nyhedsbreve ud med udvalgt budskab til alle på din e-mail liste? Så går du glip af et stort potentiale! E-mail marketing er meget mere end det!

 

Arbejd strategisk med e-mail marketing

At have en klar e-mail marketing strategi som en del af den overordnede digitale strategi er altafgørende for din succes.

Hvilke automations sættes i gang, hvornår og til hvem? Hvornår benytter du dig af kampagnenyhedsbreve, hvornår gør du ikke? Og hvad med leadscoring? Det er vigtigt at have en plan for e-mail marketing indsatser igennem hele kunderejsen.

E-mail marketing-disciplinen har flere led og opgaver

  • Permission strategi og leadgenerering
  • Automation strategi
  • Kampagnenyhedsbreve
  • De klassiske nyhedsbreve
  • Leadscoring
  • Segmentering
  • List cleaning 

Permission strategi og leadgenerering

For at kunne sende e-mails ud til din målgruppe, skal du først have deres persmission (tilladelse).

Når man skal skaffe nye permissions, kan der være forskellige taktikker, fx:

  • Lead Ads på fx Facebook/Instagram eller LinkedIn
  • Sign up form på hjemmesiden
  • Indsamling af permissions på events eller messer (fx vha. en formular til formålet)
  • Samarbejde med andre, der har samme målgruppe som dig, men er ikke konkurrenter
Some Landingpage 1920X680px OPG 3

Automation strategi

Opsæt automations til alle faser af kunderejsen – awareness til conversion og loyalty.  De forskellige automations skal indfri nogle forskellige mål i funnel – baseret på læserens adfærd. Derfor vil læser A ikke nødvendigvis modtage samme mail som læser B.

Eksempel på adfærdsbaserede automations kunne være:

  • Når en subscriber lige har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev (velkomstflow).
  • Når en subscriber har besøgt bestemte sider/produkter på jeres site (browse abandonment flow).
  • Når en subscriber har lagt varer i kurven, men ikke foretaget et køb (abandoned cart flow).
Some Landingpage 1920X680px OPG 11

Kampagnenyhedsbreve

De fleste virksomheder har mærkedage, hvor man kører specifikke kampagner, fx sæsonaktuelle kampagner. Kampagnenyhedsbreve skal planlægges ind i årshjulet og dit nuværende e-mail marketing setup, bl.a. automations, så du får det ønskede effekt og samtidig undgår at spamme dine læse.

Some Landingpage 1920X680px OPG 10

De klassiske nyhedsbreve

At sende ugentlige eller månedlige nyhedsbreve ud med udvalgt budskab til din liste er stadig en god idé. Det er bare vigtigt, at de indgår i din overordnede e-mail marketing strategi og spiller sammen med dine automations. Fx hvem skal modtage nyhedsbrevene? Hvad med dem i velkomstflowet – skal de først gennemgøre flowet, før de modtager disse nyhedsbreve? Det er vigtigt, at du har en klar plan for, hvordan de klassiske nyhedsbreve indgår i dine flows og segmenter.

Some Landingpage 1920X680px OPG 1

Leadscoring

Leadscoring er primært henvendt B2B. Med leadscoring kan dine sælgere fokusere på de leads, der har vist mest interesse for dit brand – og dermed har størst chance for at købe.

Leadscoring er en metode til at måle, hvor dit lead befinder sig i kunderejsen.

Det er et pointsystem. Der findes marketing automation-systemer, som giver dine leads point alt efter, hvordan de interagerer med dine budskaber på fx hjemmesiden, i nyhedsbreve m.m. Jo flere point, jo varmere et lead.

Leadscoren viser dig, hvor motiveret et lead er for at blive kontaktet, og hvad leadet interesserer sig for. Du opsætter selv din score og kriterierne for, hvornår et lead er varmt. Når leadet opnår denne score, får din sælger en mail i sin indbakke, og han kan nu ringe direkte til den potentielle kunde.

Some Landingpage 1920X680px OPG 5

Segmentering

Du kan ikke benytte dig af ‘one size fits all’-metoden. Dine subscribers er ikke ens. De har forskellige interesser, behov og adfærd. Med segmentering kan du sende det rette indhold til dine læsere. Det vil medføre, at flere engagerer sig, fordi du giver dem den rigtige information. På den måde vil nyhedsbrevene være mere ’personlige’ – og det skaber bedre resultater!

Some Landingpage 1920X680px OPG 2

List cleaning

Det er vigtigt at have en god ‘hygiejne’ på din liste. Du kan ikke engagere alle på din e-mail liste, desværre! Der vil være nogen, som hopper fra, eller som fra start ikke reagerer på dine nyhedsbreve. Liatehygiejne sikrer, at du har gode leads på din liste, som er interesserede i dine budskaber og dit brand. Derfor er det vigtigt at have en klar strategi for, hvordan du arbejder med listehygiejne. Hvordan vil du re-engagere dem, og hvor ofte fjerner du døde subscribers?

Hvilke platforme arbejder vi med?

Vi arbejder bl.a. med MailChimp, Sender.net, ActiveCampaign, MarketingPlatform og Klaviyo. Det er ikke noget problem, hvis du bruger en anden platform.  Vi kan arbejde med alle e-mail marketing platforme.

Some Landingpage 1920X680px OPG 8 (1)

Kan din e-mail marketing blive bedre?

Vi kan hjælpe dig med bl.a.:

  • Analyse af dit nuværende e-mail marketing setup
  • Udarbejdelse af e-mail marketing strategi som en led af den overordnede digitale strategi
  • Content udarbejdelse og opsætning
  • Drift af e-mail marketing
  • Rapportering

Klar til at vækste din forretning med email marketing?

Kontaktchef

Niels Henrik Duevang

SEND EMAIL +45 28 19 33 36
nh_bw.jpg